Et hemmelig rutetilbud

Litt bakgrunnshistorie

I 1997 ble skolen på Spildra gjenopprettet etter mange år uten fastboende i skolealder. Vi var 3 stykker som begynte på skolen samtidig. 1 i første klasse, 2 i andre klasse. Jeg begynte rett i andre klasse på grunn av skolereformen i 97. Antall skoleelever har variert, og har vært oppe i 10 elever på det meste. Liten bygdeskole ja, men så utrolig viktig for at bygda skulle overleve. Til tross for dette har kommunen omtrent fra den dagen jeg satte foten innenfor døren til skolestart i 97 forsøkt å legge ned skolen. Denne saken har vært flere ganger i avisen, blant annet fant jeg en artikkel i lokalavisen Nordlys fra 2005. På dette tidspunktet gikk jeg i 9. klasse. Den gangen var det sjøsyken som bekymret meg mest. I dag er det rutetilbudet i ytre Kvænangen jeg bekymrer meg over. 


Spildra skole

I dag er jeg veldig glad for den løsningen det ble den gangen. Mest på grunn av det sosiale som helt klart er veldig viktig, spesielt i ungdomsårene. Jeg hadde det veldig bra på alle tre skolene jeg fikk undervisning fra. To dager i uken gikk jeg på Kvænangen barne- og ungdomsskole, tre dager i uken gikk jeg på Spildra skole. Ett fag, samfunnsfag, hadde jeg via Norsk Nettskole. På skolen på Spildra hadde jeg både faglærere og timer med undervisning over nett fra Kvænangen barne- og ungdomsskole.


Spildra er merket av med A. 


I dag: 2013

I dag går det 2 elever på Spildra skole, begge på ungdomsskolen. Og jeg skjønner at den beste løsningen for de vil være å gå på Kvænangen barne- og ungdomsskole når en veier positiver og negativer mot hverandre. Det som blir problemet med dette er at det fortsatt er satt av et vist budsjett til skoleskyss. Selv om elevene skal ha skoleskyss 5 dager i uken i stede for 2 dager betyr det ikke at det blir budsjettert mer penger. Dette betyr at skoleskyssen vil gå ut over det øvrige rutetilbudet i ytre Kvænangen.

Rutetilbudet i ytre Kvænangen er allerede svekket på grunn av at rutebåten MS Kvænangen er en såkalt samfunnsbåt. Dette betyr at båten i tid og utide må rykke ut på ambulanseoppdrag, politioppdrag, eller lignende. Mange ganger har folk blitt stående igjen på kaien fordi båten må ut på oppdrag, i alt slags vær og på alle døgnets tider. Det er ikke holdbart i seg selv. I tillegg har båten bølgebegrensning og kan bli innstilt på grunn av været. Det kan går hardt ut over avgangene på vinterstid. Nå kan rutetilbudet bli ytterligere svekket.


MS Kvænangen

Ambulanseberedskapen er i mine øyne også svekket i ytre Kvænangen og Skjervøy kommune hvor MS Kvænangen fungerer som ambulansebåt. MS Kvænangen skal i utgangspunktet være stasjonert på Skjervøy, men er selvfølgelig store deler av rutetiden et ganske stykke unna «basen». Dette kan raskt føre til lang utrykningstid som kan gå ut over liv og helse. Hele situasjonen med samfunnsbåten bør ryddes opp i, noe som i utgangspunktet ikke er mitt poeng denne gangen, selv om det er viktig å få med seg.


Dunvik på Spildra.

Slik båtruten er nå har vi for eksempel mulighet til å ta en dagstur til Tromsø på tirsdager. Dette er helt uvurderlig når en har time hos øyelege eller på unn, en sparer masse tid og penger når en slipper overnatting. Tirsdags ettermiddag er også et viktig anløp med tanke på butikken på Spildra, da det er da butikken får varene sine. I tillegg er det enkelte ruter som torsdagskveld, fredagskveld og søndagskveld som er sentrale for oss som reiser mye hjem i helgene. Vil også nevne at det ikke er alle dager vi har båtanløp, og at det varierer veldig etter ukedagen når vi har båt og ikke.

Det er klart at Kvænangen kommune er en liten kommune i innbyggertall. Så, hvorfor skal da vi få i «pose og sekk»? Selvfølgelig skal vi ikke det, men det må legges til rette så godt som det lar seg gjennomføre. Første og viktigste punkt er helt klart å høre på de som bor her, på de som bruker båten jevnlig. Det er tross alt brukerne som vet hva de trenger bedre enn noen andre. Troms fylke har sendt rutetidene på høring til kommunen, folk som ikke bruker båten jevnlig, som kanskje så vidt har sett båten gå forbi. Det som overrasker meg litt er at kommunens holder sitt forslag «hemmelig». Når skal vi som bruker båten få se forslaget? Når skal vi få si vår mening? Jeg håper kommunen sender ballen videre til brukerne og at dette gjøres mens våre meningen fortsatt kan ha en betydning for resultatet.


Spildra til høyre, de ikoniske Kvænangstindene til venstre. Hva mer kan en be om?
Utenom et rutetilbud som gjør at en kommer seg dit selvfølgelig.

Nakenbilder av våre perfekte liv

For å få mange lesere kan du ikke være "en i mengden". Ingen vil lese om ditt liv som er så normalt at det sprenger skalaen for kjedsomhet. Hva gjør du da? Du finner på noe som sjokkerer, du pynter på livet ditt eller "kjøper" lesere med give aways. Det er en fin løsning det... du kommer deg opp og fram på topplistene om ikke annet. 

Selvfølgelig er det de som lever et liv i luksus hvor spennende ting skjer hver eneste dag, og jeg mener ikke noe som helst negativt om det. Men lever du et helt vanlig liv, hvorfor fremstille det som noe annet. Hvorfor smøre på for å gjøre deg selv mer interessant? Personlig tror jeg at alle er interessante på sin måte, en må bare klare å få den siden frem. 

 


 

Noen legger ut så lettkledde bilder at en ikke trenger fantasi for å forestille seg resten, 
andre kler på seg før de tar bilder som skal vises offentlig.

Noen opererer nesen eller forstørrer puppene, 
andre er fornøyd med det de har og gjør det beste ut i fra det. 

Noen bruker tusenvis av kroner på å kjøpe shouts og gaver til give aways, 
andre satser på at innholdet og gratis "reklame" er godt nokt. 

Noen spammer andre blogger med kommentarer som ikke har noe med innleggene å gjøre, 
andre leser innlegget og kommenterer ut i fra det.

 


 

Ikke at det generelt sett er noe galt i noen av delene, men det er noe med måten det blir gjort på. Er det fordi du faktisk vil eller trenger det, eller er det for å få oppmerksomhet. Det spiller en avgjørende faktor, selv om der kan være vanskelig å dømme hvem som vil hva. På noen ser en tydelig at ting kun blir gjort, sagt eller skrevet for oppmerksomhetens del, hos andre kan det være mer skjult. 

Vi har så lett for å dømme folk, gjerne basert på en "slikk og ingenting". Selvfølgelig har alle rett til å ha sine meninger, men trenger vi å si de høy bestandig? Trenger vi kommentere på innleggene til hverandre med mindre vi har noe konstruktivt å komme med? Vi er allerede utrolig flinke til å bryte oss selv ned, da blir det ganske overflødig at andre skal komme å mene noe om oss i full offentlighet med høytalere og neonskilt. 

 


 

Det jeg sitter igjen med er omtrent bare spørsmål. Er det verdt det? Å jobbe så hardt for å skille seg ut og få oppmerksomhet? Å bruke masse tid og penger på å fremstille en selv om noen alle vil lese om? Selvfølgelig kan det være positiv oppmerksomhet, noe som er bra og godt, men husk bare at all oppmerksomhet ikke nødvendigvis er god oppmerksomhet. Hvorfor ikke fremstille oss selv som de vi faktisk er? Hvorfor ikke finne frem til det som gjør akkurat oss interessant, og ikke lage en fiktiv fremstilling om det? Hva mener du?

 

(Alle bilder er med stor dyktighet hentet på google) 

Les mer i arkivet » Februar 2014 » Januar 2014 » Desember 2013

, Tromsø

Student fra den eksotiske øya Spildra, holder på med en integrert master i lærerutdanning 1.-7. trinn i Nordens Paris. Dette er min hverdagsblogg, treningsdagbok og kreative hjørne.

Legg meg til som venn

Student fra den eksotiske øya Spildra, holder på med en integrert master i lærerutdanning 1.-7. trinn i Nordens Paris. Dette er min hverdagsblogg, treningsdagbok og kreative hjørne.

KATEGORIER

ARKIV

LINKER


siljelisabeth.blogg.no

Promote Your Page Too

Norske blogger

Follow on Bloglovin




ch1ll.no - Den nye blogglisten




bilde
hits