Et ikke-eksisterende rutetilbud

Så lenge jeg kan huske har ett eller annet blitt forsøkt lagt ned på hjemplassen min, Spildra i Kvænangen. Da jeg var yngre var det skolen som konstant var i fare for å bli nedlagt, noe som til slutt skjedde etter 16 år med drift. Uten å si noe mer om det, var det kanskje til det beste nå som det nesten ikke er barn igjen på øya.

For 2 år siden ville Avfallsservice legge ned søppeltømmingen i ytter-Kvænangen, det vil si Spildra og Reinfjord. Eller, de ville gjøre det om til hytte abonnement, som i praksis betyr nedleggelse. Vi bor da tross alt ikke på hytten. Etter mye mediefokus unngikk vi denne nedleggelsen. I dag er det kun Spildra som står igjen med fast søppeltømming, mens Reinfjord har fått innført «hyttesøppel».

I dag skjedde det igjen, som lyn fra klar himmel skal nok en gang noe legges ned. Denne gangen er jeg redd for at det blir hele den vakre øya min. Det har vært mye styr i forhold til rutetilbudet da rutebåten skulle begynne å gå skoleruten med de to gjenværende elevene til fastlandet. Etter mye frem og tilbake var det kommet en løsning både på skoledager og i ferien som i bunn og grunn var noe de fleste burde vært fornøyd med. Et par småjusteringer kan alltids gjøres, men ikke slik som de nye rutene er blitt.

De nye båtrutene innebærer at vi bare kan reise på fredager og søndager til og fra kommunesenteret i skoleferier. Vi er totalt avhengig av å kunne reise flere dager denne veien med tanke på både pendling og legebesøk. Det er flere som har jobb på fastlandet og pendler flere dager i uken til og fra fastlandet. Noe av grunnlaget for å kunne bo på Spildra er for flere muligheten til å pendle for å jobbe på fastlandet. Det er også overvekt av eldre fastboende som ofte er på legesenteret i Burfjord, som nå mister de fleste muligheter til dette. Det er ikke alltid det passer å trenge lege kun en gang i uken. Selv om vi har ambulansebåt, som også er rutebåtens oppgave, kan vi ikke tilkalle den for å dra og ta noen blodprøver.

Næringslivet på Spildra er også livsviktig for å kunne livnære seg og bo her. Både post, butikk og turistnæringen er avhengig av rutebåten. Og ikke minst at den har flere anløp i løpet av en uke. Slik ruten er lagt opp nå vil vi få post en gang i uken, på fredagene. Er vi heldig får vi kanskje post en eller to ganger til, avhengig av om noen reiser på signalanløpet eller ikke.

Det er en butikk på øya, Spildra Landhandel. Den har eksistert i 24 år nå, og er avgjørende for mange, spesielt de eldre. Det er lang reise til fastlandet for å handle litt kaffe og dopapir, spesielt om du ikke har noen andre ærend der. Den nye båtruten gjør det vanskelig å få varelevering til butikken, og i verste fall må butikken legges ned. Det er for så vidt noen enkle grep i den nye ruten som kunne vært gjort for å sikre vareleveransen.


I de siste årene er det også flere som har satset innenfor turistnæringen. Dette er en næring som stadig vokser, også på Spildra, og da spesielt i sommermånedene. Turistene kommer til øya hovedsakelig med rutebåten, og med det rutetilbudet vi nå har fått blir det vanskeligere for disse å komme seg til eller fra øya til ønsket tidspunkt. Noen kommer bare for et par dager, noe som vil bli umulig med denne ruten. Vi er flere som har egen båt, men det er dyrt å starte opp og hente et par stykker med den. Det vil ikke lønne seg, verken for besøkende eller innehaver.

I mine øyne er de rutene som kom i dag vitner til en sterk skjevfordeling av ressursene. Båtruter som «ingen» reiser med har vi fått, men de rutene som har absolutt flest reisende er fjernet. Ikke har rutetilbudet noen sammenheng med verken fastboende eller næringsliv heller, selv om en skulle tro det var første prioritet. Hvorfor næringslivet og fastboende i ytter-Kvænangen ikke skal ha noe å si, eller er blitt spurt om deres behov, er meg helt uforståelig. Det er tross alt vi som best vet hvilke ruter vi trenger mest og ikke. 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

,

Legg meg til som venn

Student fra den eksotiske øya Spildra, holder på med en integrert master i lærerutdanning 1.-7. trinn i Nordens Paris. Dette er min hverdagsblogg, treningsdagbok og kreative hjørne.

KATEGORIER

ARKIV


siljelisabeth.blogg.no

Promote Your Page Too

Norske blogger

Follow on Bloglovin




ch1ll.no - Den nye blogglisten




bilde
hits