Blinklys

Noen ganger lurer jeg på om kjørelærerne glemmer å lære elevene sine å bruke blinklys. Eller om folk generelt bare er late eller glemmer at en bør gi vise hvor en skal kjøre for å få bedre flyt i trafikken. Kanskje er det noen som synes det er morsomt at andre ikke får tatt luker også, ikke vet jeg.

I dag må ha vært den store "ikke bruk blinklys"-dagen, i alle fall for de billistene som har vært i nærheten av der jeg kjører. Jeg har ikke tall på hvor mange luker jeg har mistet i dag fordi folk enten blinker for sent eller ikke blinker i det hele tatt. Utrolig irriterende!

Jeg vil med dette oppfordre alle til å bruke blinklysene for å vise hvor de skal og for å hjelpe andre fram i trafikken. Det skaper både bedre flyt i trafikken og minsker mye irritasjon hos medbillister. Om ikke annet blir jeg veldig glad hvis jeg slipper å vente unødvendig lenge. Men for all del, det går an å glemme, det gjør sikkert jeg også uten å legge merke til det, men prøv å gjør det til en god vane å bruk blinklyset ditt!

 

Jeg har også observert mange som ikke har peiling på blinking i rundkjøringer heller. Her er en liten illustrasjon som kan hjelpe de som sliter med dette. En skal faktisk blinke seg ut av rundkjøringen, ikke blinke når du er kommet ut av den! 




Hva irriterer deg i trafikken? 

 

27 kommentarer

iselinilsen

03.05.2013 kl.22:59

bloggen din er såå bra

nonym

03.05.2013 kl.23:17

Forbikjøringer, det er skummelt!

thinagain

03.05.2013 kl.23:40

Fotgjengera som ikke går på rett side av veien! Jo, for da må som oftest Æ vike for de latsabban som ikke fatte at det e feil at æ skal måtte risikere livet mitt med å gå for langt ut på veien fordi dem går på feil side. Gud bedre, altså. Æ kjøre ikke bil sjøl, men fotgjengera e jo en del av trafikken. Selvom vi ikke har blinkelys :p

Madelén

04.05.2013 kl.01:01

Dette med å blinke inn i rundkjøringer er ganske nytt i forhold til de tidligere generasjoner. Da jeg tok kjøretimer var dette vesentlig, mens da jeg øvelseskjørte hjemme så forstod verken pappa eller mamma meningen med det. Nå i ettertid har de også begynt med det, fordi det faktisk er innmarri smart. Dessuten er det tidsbesparende også!

Det jeg irriteres mest over er folk som ikke blinker, kjører for sakte og som er nødt til å legge seg få mm bak. Hehe :) Men jeg synes ikke man skal irritere seg i trafikken. Nok å tenke på seg selv og sin kjøring, egentlig!

Silje Elisabeth

04.05.2013 kl.01:10

iselinilsen: :)

Silje Elisabeth

04.05.2013 kl.01:10

nonym: Det er litt skummelt ja, er sjeldent jeg tar forbikjøring på noen.

Silje Elisabeth

04.05.2013 kl.01:11

thinagain: Det kan være veldig skummelt og ikke minst farlig! Er ikke bestandig alle som tenker seg så godt om.

Silje Elisabeth

04.05.2013 kl.01:13

Madelén: Mye å irritere seg over, vanskelig å la være av og til. Jeg prøver å ikke hisse meg opp, men enkelte ganger blir det bare for mye. Får håpe vi slipper for mye irritasjon over andre bilister fremover, og at de slipper irritasjon over oss ;) ha en fin kveld videre :)

Christine Myklebust

07.05.2013 kl.00:19

Grunnen til at det er så få av den eldre generasjon som bruker blinklys er som Madélen sa: de har ikke lært det. Når våre foreldre og de som er litt eldre enn oss tok lappen så ble ikke det lært. Det er faktisk bare et par år siden det kom inn i trafikkregelverket at man skal blinke inn/ut av rundkjøringer. Og det er rimelig få voksne som leser seg opp på nye regler innenfor trafikken etter å ha kjørt i sånn 10 år eller mer. Derfor er det flere av den yngre generasjonen som bruker blinklys mens våre foreldre gjør ikke det.

Og det er det å ikke blinke som irriterer vettet av meg! Det tar jo maks 1 sekund å sette det på, så det at folk ikke greier det er nesten uforståelig for meg. Og kjøre unødvendig sakte på vegene. Forståelig når man er inne i byen og lignende med tanke på at man kanskje ikke helt vet hvor man skal hen, men er man på motorveien og kjører nesten 20km/t under fartsgrensen så irriterer det meg helt grenseløst.

Silje Elisabeth

07.05.2013 kl.00:25

Christine Myklebust: Du sier noe der. Men er ikke bare våre foreldres generasjon, er de yngre også. Det kommer nok av latskap og ikke mangel på opplæring vil jeg tro. Irriterende uansett.

Gamal

07.05.2013 kl.01:57

Jeg lærte å blinke utbav rundkjøring når jeg tok lappen i 1990. Så det er ikke bare et par år siden. Senere har jeg lagt meg til vanen med også å blinke inn dersom jeg skal til venstre.

inneuteferdig

07.05.2013 kl.06:54

Veldig enig. mange som kun tenker på seg selv når det komer til det å være billist. Skal først frem. Det handler om smidighet rett og slett.

Lasse LO

07.05.2013 kl.08:19

Filplassering er viktigere enn blinklys! Ligg i riktig fil og vi andre kan se hvor du skal.

Joar K Borgli

07.05.2013 kl.08:34

Bruk av blinklys må være det som irriterer meg mest også, hvorfor det irriterer meg er at om man bruker blinklys eller ikke er faktisk skille mellom liv og død!

Det er så mange ulykker som skjer på grunn av noen ikke har brukt blinklys å skal ta en forbikjøring eller svinge inn et sted og bang. Ikke alltid går det galt men for ofte, Jeg mener at de som ikke blinker i det hele tatt er en så stor fare i trafikken at de ikke burde hatt lappen.

Men det er jo vanskelig å ta alle som ikke blinker.

Jeg glemmer det sikkert noen få, få ganger selv men jeg har lagt det som en vane å blinke når det skal blinkes vist ikke detter dette fort ut.

Jeg tror problemet med mange unge er som du sier Silje de er rett og slett late / de blinker kansje på store veier men ikke små veier da de tenker her er det ikke farlig å da får de en vane også glemmer de å blinke på store veier også.

Joar K Borgli

07.05.2013 kl.08:48

VIl anbefale de som er usikre på hvordan man skal blinke i rundkjøringer å sjekke ut disse videoene fra Vegvesenet.

http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer15.html

Joar K Borgli

07.05.2013 kl.09:06

@Lasse LO

Det blir veldig teit det du skriver her. Jeg er helt enig at filplasering er utrolig viktig, alt du gjør i en bil er viktig når man er på veien slik at man gjør ting man skal å ikke ting man ikke skal.

Vist jeg forstår deg riktig er det ok å ligge i høyre felt som er riktig for å så svinge rett over i venstre felt uten å blinke? Disse 2 tingene er basic kjørekunnskap å de som ikke utfører dette burde ikke være på veiene.

Vist du svinger uten å bruke blinklys men bare sjekker speil å tenker alt er ok en dag vil du havne på sykehus å kansje værre også du kan ende opp med å drepe noen.

Nå vet ikke jeg om det var slik du mente det da?

Jeg mener hvert fall at de er like viktige.

asbjørn gabrielsen

07.05.2013 kl.09:10

Når den røde bilen i skissen har valgt venstre fil ved innkjøring til rundkjøringen skal ikke bruk av venstre blinklys være nødvendig. Ved innkjøring i venstre fil skal bilen enten være på tur ut den 3. armen (bruke høyre blinklys) eller så skal den "snu" i rundkjøringen og kjøre tilbake (ut den fjerde armen). Tullinger velger venstre fil INN i rundkjøringen for å presse seg UT i 2. armen. DET er IKKE ok, selv om du bruker blinklys.

asbjørn gabrielsen

07.05.2013 kl.09:15

Sorry, ser nå at skissen viser bare 3 armer i rundkjøringen. Den "burde" ha fire armer for å bli helt god. Dette var forutsetningen for min kommentar om utkjøring i 2./3. evt. 4. arm.

Joar K Borgli

07.05.2013 kl.09:38

@Asbjørn Gabrielsen

Etter regelverket i dag skal man alltid blinke til venstre før du går inn i rundkjøringen uansett om du er i venstre felt eller ikke, du hadde ikke lovlig kommet til venstre i rundkjøringen om du ikke la deg til venstre før rundkjøringen.

Du tenker kansje det ikke er nødvendig men det er en regel, sjekk linken over til vegvesenets sider :)

Enkel huske regel:

Skal du til Høyre = Blink før du kommer inn i rundkjøringen.

Skal du rett fram = Blink rett etter avkjørselen som er før der du skal ut.

Skal du til venstre = Alltid blink før rundkjøring til venstre og når du er på linje / nettopp forbi avkjørselen før der du skal ut blinker du ut til høyre

huruduru

07.05.2013 kl.09:55

HALLO??? et par månder siden det ble innført slik blinking? jeg kjørte opp for over 1 år siden og da var det akkurat slik man skulle blinke.....

helene

07.05.2013 kl.12:38

det er faktisk de som har hat lappen i lengere tid som ikke bruker blinklys;P

er ikke så lenge siden eg tok lappen (3år) og da var det samme som du viser på bildet....

men har merket selv at flere eldre IKKE bruker blinklys og JA det er irriterende...

men ikke slyld på de som nettopp har tatt lappen...de fleste eldre idag hadde nok ikke bestått lappen igjen om de hadde prøvd(teorien)=)

Cs

07.05.2013 kl.13:14

Akkurat det der er noe som har kommet de senere årene. Når jeg tok førerkortet i 1997, så lærte jeg at man skulle blinke nårman var på vei ut av rundkjøringen, ikke i det man kjørte inn i den.

Joar K Borgli

07.05.2013 kl.13:48

Bruk av blinklys

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøringførdu selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.

DVS, man må ikke blinke inn i rundkjøring men ut i følge regelverket men jeg vil anbefale folk det spesielt i store rundkjøringer.

Lasse Henriksen

07.05.2013 kl.16:56

Ulykkesstatistikken forteller dere hvem som som hvem. Det ser jo ikke ut som dere kan lese hverken den eller trafikkreglene.

Kristine

07.05.2013 kl.17:33

hver gang jeg sitter på med mamma og pappa slår en ting aldri feil. Politiet burde tatt fler billister for feil bruk av blinklys. Serriøst sykt mange som glemmer det. Selv øvelseskjører jeg og synes det er litt vanskelig å huske alt når det kommer til kjøring. Jeg er bare 16år da. Kjører heller ikke på vei, men parkeringsplasser. Så da er det vel ikke kjempefarlig at ikke alt sitter inne enda?! men hos fullt voksne sjåfører.. SKJERP DERE!

chriztine

07.05.2013 kl.17:58

Helt enig! Jeg irriterer meg også over de som blinker seg INN i rundkjøringer... detcer stort sett gamle folk eller kvinnfolk som i tillegg kjører vinglete som fy. Hva er vitsen med det?? I tillegg irriterer det meg at SÅÅÅÅÅ mange kvinnfolk ikke kan parkere, ikke rygge og ikke kan de fletting heller. Hvordan får disse menneskene lappen egentlig??

Nodde

07.05.2013 kl.21:01

Skal bare blinke ut av en rundkjøring. Slik har det alltid vært og slik er det enda. At enkelte kjøreskoler har begynt med egne tolkninger og synsninger gjør det ikke rett.

Bruk av blinklys:

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

Feltplassering

Generelt:Plassering gir nyttig informasjon om hvor en skal.

For feltplassering ved kjøring i rundkjøring gjelder i utgangspunktet reglene som i et vanlig vegkryss, dvs analogisk anvendelse av trafikkreglene § 6 og de føringer som ligger i trafikkreglene § 5 nr. 1.

På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

Selve utkjøringen av en rundkjøring skjer i realiteten, uansett hvor en foretar utkjøringen, ved at en foretar en høyresving ut av rundkjøringen.

Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.

Med andre ord: Når du kommer inn mot en rundkjøring og det er to felt og du skal rundt, så ligger man i venstre fil inn mot rundkjøringen. Når man følger venstre fil begynner man ikke blinke til venstre. Er ingen avkjøring til venstre man skal på. Man ligger allerede i den og følger en rett vei selv om den er kurvet. Om man kjører på en vei som får en sving til venstre begynner man vel ikke blinke til venstre?

Men har man ett langt kjøretøy som trenger stor svingradius og man trenger okkupere høyre felt inn i rundkjøringen og man skal til venstre, er det riktig å blinke til venstre for å markere at man ikke skal rett fram.

Skriv en ny kommentar

Silje Elisabeth

Silje Elisabeth

23, Tromsø

Student fra den eksotiske øya Spildra, holder på med en integrert master i lærerutdanning 1.-7. trinn i Nordens Paris. Dette er min hverdagsblogg, treningsdagbok og kreative hjørne.

Legg meg til som venn

Student fra den eksotiske øya Spildra, holder på med en integrert master i lærerutdanning 1.-7. trinn i Nordens Paris. Dette er min hverdagsblogg, treningsdagbok og kreative hjørne.

KATEGORIER

ARKIV


siljelisabeth.blogg.no

Promote Your Page Too

Norske blogger

Follow on Bloglovin




ch1ll.no - Den nye blogglisten




bilde
hits