Et hemmelig rutetilbud

Litt bakgrunnshistorie

I 1997 ble skolen på Spildra gjenopprettet etter mange år uten fastboende i skolealder. Vi var 3 stykker som begynte på skolen samtidig. 1 i første klasse, 2 i andre klasse. Jeg begynte rett i andre klasse på grunn av skolereformen i 97. Antall skoleelever har variert, og har vært oppe i 10 elever på det meste. Liten bygdeskole ja, men så utrolig viktig for at bygda skulle overleve. Til tross for dette har kommunen omtrent fra den dagen jeg satte foten innenfor døren til skolestart i 97 forsøkt å legge ned skolen. Denne saken har vært flere ganger i avisen, blant annet fant jeg en artikkel i lokalavisen Nordlys fra 2005. På dette tidspunktet gikk jeg i 9. klasse. Den gangen var det sjøsyken som bekymret meg mest. I dag er det rutetilbudet i ytre Kvænangen jeg bekymrer meg over. 


Spildra skole

I dag er jeg veldig glad for den løsningen det ble den gangen. Mest på grunn av det sosiale som helt klart er veldig viktig, spesielt i ungdomsårene. Jeg hadde det veldig bra på alle tre skolene jeg fikk undervisning fra. To dager i uken gikk jeg på Kvænangen barne- og ungdomsskole, tre dager i uken gikk jeg på Spildra skole. Ett fag, samfunnsfag, hadde jeg via Norsk Nettskole. På skolen på Spildra hadde jeg både faglærere og timer med undervisning over nett fra Kvænangen barne- og ungdomsskole.


Spildra er merket av med A. 


I dag: 2013

I dag går det 2 elever på Spildra skole, begge på ungdomsskolen. Og jeg skjønner at den beste løsningen for de vil være å gå på Kvænangen barne- og ungdomsskole når en veier positiver og negativer mot hverandre. Det som blir problemet med dette er at det fortsatt er satt av et vist budsjett til skoleskyss. Selv om elevene skal ha skoleskyss 5 dager i uken i stede for 2 dager betyr det ikke at det blir budsjettert mer penger. Dette betyr at skoleskyssen vil gå ut over det øvrige rutetilbudet i ytre Kvænangen.

Rutetilbudet i ytre Kvænangen er allerede svekket på grunn av at rutebåten MS Kvænangen er en såkalt samfunnsbåt. Dette betyr at båten i tid og utide må rykke ut på ambulanseoppdrag, politioppdrag, eller lignende. Mange ganger har folk blitt stående igjen på kaien fordi båten må ut på oppdrag, i alt slags vær og på alle døgnets tider. Det er ikke holdbart i seg selv. I tillegg har båten bølgebegrensning og kan bli innstilt på grunn av været. Det kan går hardt ut over avgangene på vinterstid. Nå kan rutetilbudet bli ytterligere svekket.


MS Kvænangen

Ambulanseberedskapen er i mine øyne også svekket i ytre Kvænangen og Skjervøy kommune hvor MS Kvænangen fungerer som ambulansebåt. MS Kvænangen skal i utgangspunktet være stasjonert på Skjervøy, men er selvfølgelig store deler av rutetiden et ganske stykke unna «basen». Dette kan raskt føre til lang utrykningstid som kan gå ut over liv og helse. Hele situasjonen med samfunnsbåten bør ryddes opp i, noe som i utgangspunktet ikke er mitt poeng denne gangen, selv om det er viktig å få med seg.


Dunvik på Spildra.

Slik båtruten er nå har vi for eksempel mulighet til å ta en dagstur til Tromsø på tirsdager. Dette er helt uvurderlig når en har time hos øyelege eller på unn, en sparer masse tid og penger når en slipper overnatting. Tirsdags ettermiddag er også et viktig anløp med tanke på butikken på Spildra, da det er da butikken får varene sine. I tillegg er det enkelte ruter som torsdagskveld, fredagskveld og søndagskveld som er sentrale for oss som reiser mye hjem i helgene. Vil også nevne at det ikke er alle dager vi har båtanløp, og at det varierer veldig etter ukedagen når vi har båt og ikke.

Det er klart at Kvænangen kommune er en liten kommune i innbyggertall. Så, hvorfor skal da vi få i «pose og sekk»? Selvfølgelig skal vi ikke det, men det må legges til rette så godt som det lar seg gjennomføre. Første og viktigste punkt er helt klart å høre på de som bor her, på de som bruker båten jevnlig. Det er tross alt brukerne som vet hva de trenger bedre enn noen andre. Troms fylke har sendt rutetidene på høring til kommunen, folk som ikke bruker båten jevnlig, som kanskje så vidt har sett båten gå forbi. Det som overrasker meg litt er at kommunens holder sitt forslag «hemmelig». Når skal vi som bruker båten få se forslaget? Når skal vi få si vår mening? Jeg håper kommunen sender ballen videre til brukerne og at dette gjøres mens våre meningen fortsatt kan ha en betydning for resultatet.


Spildra til høyre, de ikoniske Kvænangstindene til venstre. Hva mer kan en be om?
Utenom et rutetilbud som gjør at en kommer seg dit selvfølgelig.

3 kommentarer

lise

26.04.2013 kl.09:15

Så sannt, så sannt!

Anon

27.04.2013 kl.23:51

Det er mitt bilde du bruker der øverst, av skolen! :D

Fin artikkel! Det er bra at du tar opp slike viktige temaer!

Silje Elisabeth

28.04.2013 kl.00:16

Anon: Så morsomt da, er et fint bilde :) Fant det på kommunens hjemmeside.

Takk, er et viktig tema. Blir spennende å se resultatet, men holder ikke pusten for at det skal bli så veldig positivt.

Skriv en ny kommentar

Silje Elisabeth

Silje Elisabeth

23, Tromsø

Student fra den eksotiske øya Spildra, holder på med en integrert master i lærerutdanning 1.-7. trinn i Nordens Paris. Dette er min hverdagsblogg, treningsdagbok og kreative hjørne.

Legg meg til som venn

Student fra den eksotiske øya Spildra, holder på med en integrert master i lærerutdanning 1.-7. trinn i Nordens Paris. Dette er min hverdagsblogg, treningsdagbok og kreative hjørne.

KATEGORIER

ARKIV


siljelisabeth.blogg.no

Promote Your Page Too

Norske blogger

Follow on Bloglovin




ch1ll.no - Den nye blogglisten




bilde
hits